NARODOWY PROGRAM ROZWOJU CZYTELNICTWA 2.0 NA LATA 2021-2025

NASZ ODDZIAŁ PRZEDSZKOLNY OTRZYMAŁ DOFINANSOWANIE
W RAMACH PROGRAMU WIELOLETNIEGO

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0. na lata 2021-2025”

Priorytet 3 na zakup nowości wydawniczych dla dzieci w wieku 3-6 lat

W WYSOKOŚCI 1500,00 zł.

Finansowy wkład własny: 375,00 zł.
Koszt całkowity to 1857,00 zł.

Dzięki temu przedszkolny księgozbiór wzbogacił się o 118 pozycji wydawniczych z kręgu literatury dziecięcej.

Opis zrealizowanych przez oddział przedszkolny działań w roku 2022 promujących i wspierających rozwój czytelnictwa wśród dzieci:

  1. Nawiązanie współpracy z bibliotekami publicznymi lub bibliotekami pedagogicznymi, obejmującą w szczególności wzajemną wymianę informacji o wydarzeniach promujących czytelnictwo organizowanych w placówkach wychowania przedszkolnego lub bibliotekach:

  • Konsultacje z Gminną Biblioteką Publiczną w Szczurowej w zakresie zainteresowań i potrzeb czytelniczych
  • Wycieczka do biblioteki – poznanie pracy bibliotekarza.
  • Zachęcanie do szanowania książek poprzez wypożyczanie pozycji czytelniczych.
  • Pomoc pani kierownik biblioteki w zorganizowaniu spotkania z Wójtem gminy. Słuchanie czytanej przez niego bajki. Kolorowanie, przez dzieci, bohatera utworu.

2. Wydarzenia promujące czytelnictwo organizowane w ramach programu :

  • Realizacja modułu „Misiowy bajarz” z projektu edukacyjnego „Mały Miś w świecie wielkiej literatury” – utworzenie książeczki, wymyślanie kolejnych fragmentów bajki oraz wykonanie do nich ilustracji.
  • Czytanie zakupionych książek przez zaproszone babcie, dzieci uczęszczających do przedszkola np. „Cudowne Boże Narodzenie”; „Gwiazdka z tatą Oli”

  • Wycieczka do Pacanowa. Zwiedzenie Europejskiego Centrum Bajek im. Koziołka Matołka. Słuchanie bajki o Koziołku Matołku. Rozpoznawanie bohaterów różnych znanych bajek.
  • Zaproszenie absolwentów oddziału przedszkolnego. Uczniowie klasy V czytali bajkę  pt. „Maleńki pirat”.

  • Spotkanie z strażakiem. Poznanie pracy strażaka. Słuchanie bajki pt. „W Robaczkowie wielki pożar”.

  • Spotkanie z panią sołtys wsi Wrzępia. Poznanie pracy sołtysa, słuchanie bajki pt. „Franklin mały zapominalski”

  • Piątkowe popołudnia z książką. Realizacja modułu „Czytające przedszkolaki” z projektu edukacyjnego „Mały miś w świecie wielkiej literatury”.Czytanie zakupionych książek przez rodziców pt.: „Alicja w krainie czarów”; ”Zgubiłem babcię w supermarkecie”.

  • Zorganizowanie konkursu wewnątrzprzedszkolnego pt. „Moja ulubiona książka”. Dzieci z pomocą rodziców mieli za zadanie zilustrować dowolną książkę, którą określają mianem „ulubionej”. Celem konkursu było rozwijanie zainteresowań czytelniczych dzieci.

  • Przedstawienie bajek pt.:„Kaczka dziwaczka” oraz „Oświadczyny koguta” na Dzień Babci i Dziadka.

3. Zajęcia edukacyjne z wykorzystaniem zakupionych książek:

  • Czytanie przez nauczyciela wybranych przez dzieci pozycji książkowych. Swobodne wypowiedzi przedszkolaków na temat przeczytanych utworów, pogadanki, odpowiedzi na zadawane przez nauczyciela pytania np..: „ Psi Patrol. Opowiadania z…Gotowi na przyjęcie.”; „Tosia i Julek idą do lekarza”; „Tosia i Julek dzielą się zabawkami”; „Pola na plaży” itp..
  • Zilustrowanie bajki pt. „Rycerz, który nie chciał walczyć” – wystawa prac w galerii dla rodziców.

  • Podsumowanie tygodniowego tematu „Kto może być nauczycielem?”. Słuchanie bajki czytanej przez nauczyciela pt. „Franklin i nowa nauczycielka” P.Bourgeois. Rozmowa na temat wysłuchanego tekstu.
  • Zajęcia edukacyjne na temat jeża na podstawie książki pt. „Dlaczego Jeże mają kolce?” M. Jarockiej.
  • Realizacja tematyki tygodniowej „Co powinien wiedzieć każdy Polak?” z wykorzystaniem książki pt. „Wielka księga Małego Polaka” J.Bachanek. Rozmowa na temat symboli narodowych. Poznanie charakterystycznych miejsc w Krakowie, Warszawie, Toruniu. Rozmowa o sławnych Polakach i Polkach.

  • Realizacja tematyki tygodniowej „Gdzie można spotkać Małą i Wielką Niedźwiedzicę” z wykorzystaniem książki „Jak to działa? Kosmos”P.Rudź. Na zajęciach poznaliśmy m.in. gwiazdozbiory, Układ Słoneczny, spadającą gwiazdę, planety: Merkury, Mars, Saturn. Dzięki książce pt. „Ziemia. Podnieś klapkę”D. Marttarelli i inni, dzieci wzbogaciły swoją wiedzę na temat planety Ziemia.
  • Rozmowa na temat emocji, realizacja modułu „Emocje w życiu codziennym” z projektu „Mały Miś w świecie wielkiej literatury” z wykorzystaniem książek: „Moc uczuć. Radość.” ; „Moc uczuć. Strach” K.Miller.

Wnioski z realizacji Programu:

  • Dzieci miały możliwość uczestniczenia w ciekawych zajęciach edukacyjnych.
  • Księgozbiór został wzbogacony o aktualne nowości wydawnicze.
  • Rodzice zostali włączeni w realizację programu.
Skip to content