SPOTKANIE Z PSZCZELARZEM

Nasza szkoła przystąpiła do akcji “Z Kujawskim pomagamy pszczołom”, której nadrzędnym celem jest zmiana postaw społeczeństwa i promocja pozytywnych działań związanych z ochroną przyrody, a w szczególności ochrony pszczół, których znaczenie dla człowieka i środowiska naturalnego jest kluczowe.

Problem wymierania pszczół

Według szacunków ekspertów w Polsce co sekundę umiera aż 105 pszczół! Pierwsze masowe wymieranie zaobserwowano w Stanach Zjednoczonych w latach 60. ubiegłego wieku.

W latach 2006–2007 w Ameryce Północnej wyginęła jedna trzecia wszystkich pszczół.

W 2008 roku kryzys dotarł do Europy.

W Polsce w niektórych regionach kraju nie przeżywa zimy 30 proc. rodzin pszczelich. Dlaczego tak się dzieje?

Jak dotąd nikt nie potrafił wskazać dokładnej przyczyny, choć problem wymierających pszczół badają naukowcy z całego świata.

Jest wiele teorii dotyczących wymierania pszczół, jednak żadna z nich nie została jednoznacznie potwierdzona.

Najczęściej wymieniane czynniki wpływające na wymieranie pszczół to: skażenie środowiska prowadzące do obniżenia odporności pszczół; nieumiejętne stosowanie chemii w rolnictwie oraz neonikotynoidów, zwłaszcza w postaci zapraw nasiennych; warroza i inne choroby pszczół – zarówno grzybicze, jak i wirusowe; zmiany klimatyczne; transport pszczół na odległość tysięcy kilometrów w celu zapylania. Wspomina się także o rzekomych przyczynach, takich jak promieniowanie emitowane przez telefonię komórkową, które zakłóca system nawigacyjny pszczół, sprawiając, że nie mogą trafić z powrotem do ula.

Zasady przyjaciół pszczół!

Nie wypalam traw i liści.

Sadzę rośliny rodzime i unikam inwazyjnych.

Pozostawiam miejsca półdzikie.

Używam nawozów naturalnych.

Pomagam tworzyć gniazda dla pszczołowatych.


W ramach uczestnictwa w wakcji “Z Kujawskim pomagamy pszczołom” 18 czerwca odbyło się spotkanie uczniów z miłośnikiem pszczelarstwa – Panem Edwardem Oleksy. Nasz Gość bardzo ciekawie opowiadał o swojej pasji. Szczegółowo przedstawił, jak wygląda życie pszczół. Dowiedzieliśmy się między innymi, że są to niezwykle zdyscyplinowane i pracowite owady.. Największe zaciekawienie wzbudziły jednak żywe okazy pszczół.

Pan Oleksy nie tylko poszerzył naszą wiedzę o pszczołach i wyczulił na znaczenie ekologii dla życia tych owadów, ale zwrócił także szczególną uwagę na bezpieczne zachowanie podczas spotkania z pszczołą czy osą. Słodką kwintesencją zajęć była degustacja miodu bogatego w wartości odżywcze i zdrowotne.. Zapewne na długo to spotkanie pozostanie w pamięci uczestników zajęć, a każdy z nich z łatwością wytłumaczy, skąd się wzięło powiedzenie: „ pracowity jak pszczoła”.

Dziękujemy Panu Edwardowi Oleksy za ciekawą lekcję przyrody.

Skip to content