W tym roku Dzień Ziemi obchodziliśmy pod hasłem:
„ Miej serce dla przyrody, więc nie zanieczyszczaj powietrza, lasów, gleby oraz wody”.
W pierwszej części uczniowie oglądnęli teatrzyk kukiełkowy pt.” Królewna Śmieszka i Ekoludki”. Bajka ta powiadała historię Królewny Śmieszki i jej ojca, który był wdowcem. Mieszkali w pięknym królestwie nazywanym rajem, ponieważ rosły w nim lasy zielone, a w nich żyło zwierząt be liku, zajęcy, saren, wilków i dzików. Rzeki były czyste jak kryształ, woda w nich była przejrzysta, zaś powietrze świeże, pachnące i niczym nie skażona przyroda. Było tak do czasu. Król ożenił się ze złą Królową i od tego momentu nad krajem zapadł zmrok. Macocha Królewny była dumna i surowa. Kraj się jej nie podobał, więc urządziła go po swojemu od nowa. Zewsząd drwale przybywali i w lasach drzewa powycinali. Królowa wymieniała je na złoto. Robotnicy fabryki wybudowali przy tym o nic nie dbali. Na trawnikach, tam gdzie kiedyś rosły kwiatki, zostawiali odpadki, a tam gdzie kiedyś bawiły się dzieci, teraz leżały góry śmieci.
Czarne dymy powietrze zatruwały i okropny SMOG spowodowały. Zrozpaczona Śmieszka za radą ptaka udała się do srebrnych Ekoludków po pomoc o odzyskanie skarbu droższego od złota wart: czyste lasy, powietrze i wodę i niczym nie skażoną przyrodę. Srebrne Ekoludki podały pewien prosty sposób na odwrócenie złych czarów i przegonienie tych koszmarów, złą czarownicę, potwora, który się smogiem zowie. Wtedy to też ucieknie zła królowa. O tym prostym sposobie opowiada „Piosenka o smogu”– posłuchaj na youtube. Wystarczy zapamiętać kilka zasad:
Pamiętaj! Domowy piec nie jest przeznaczony do spalania odpadów i śmieci!
Prawo jasno określa czego nie wolno spalać w piecach i domowych kotłowniach:
• plastikowych pojemników i butelek po napojach,
• zużytych opon
• innych odpadów z gumy,
• przedmiotów z tworzyw sztucznych,
• elementów drewnianych pokrytych lakierem,
• sztucznej skóry,
• opakowań po rozpuszczalnikach czy środkach ochrony roślin,
• opakowań po farbach i lakierach, opakowań z tworzyw sztucznych
• pozostałości farb i lakierów,
• plastikowych toreb z polietylenu,
• papieru bielonego związkami chloru z nadrukiem farb kolorowych.
W gospodarstwach domowych można spalać tylko – poza opałem:
• papier, tekturę i drewno
• opakowania z papieru, tektury i drewna
• odpady z gospodarki leśnej
• odpady kory i korka
• trociny, wióry i ścinki
• mechanicznie wydzielone odrzuty z przeróbki makulatury.
Wszyscy z tą robotą zajęli się z ochotą. Nadszedł wreszcie ten dzień, gdy z zamku uciekł smog, słońce przegnało zmrok, a zła wiedźma znikła jak cień. Tak skończyły się smutki Śmieszki, już nie płynęły brudne ścieki, mieszkańcy posadzili lasy. Kraj odzyskał swoje piękno i tak już pozostanie na pewno!
Jaki morał był tej bajki?
Ciężko się oddycha kiedy komin śmiertelnie trującym dymem prycha! A kto przyrody nie szanuje ten sam siebie zrujnuje.
W drugiej części uroczystości przedstawiciele klas starszych mierzyli się z różnymi konkurencjami ekologicznymi.
Mieli za zadanie przedstawienie kilka zdań na temat: Dlaczego warto żyć w zgodzie z ekologią i jakie ona daje nam korzyści. Następnie przedstawili swoje wymyślone znaki ekologiczne i hasła zachęcające do segregacji śmieci. Uczniowie, także segregowali śmieci do odpowiednich pojemników oraz wymieniali rzeczy, których nie wolno spalać w piecach.
Prześcigali się w oryginalności pomysłowości i kreatywności podczas prezentacji swojego wymyślonego i nieistniejącego produktu ekologicznego. Przedstawiali wymyśloną nazwę tego wytworu i opisywali do czego służy czyli podawali ich ekologiczne zastosowania. Ubaw był co nie miara.
Ich zmagania oceniali młodsi koledzy z klas I-III i nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej.
I miejsce zajęła klasa VI
II miejsce klasa V
III miejsce klasa IV
W tym roku uczniowie zapoznali się z poradnikiem dotyczącym zasad survival czyli jak przetrwać w razie różnych zagrożeń. Pierwszy cykl poradnika to „Gaz i pożar w szkole”.
Oto zasady zachowania się w razie pożaru lub obecności gazu.
Zapamiętaj, należy postępować następująco:
1. Słuchaj nauczyciela – jego instrukcji i poleceń.
2. Po ewakuacji na boisku, nie cofaj się po torbę lub po to by gapić się na strażaków gaszących pożar.
3. „Daj się znaleźć strażakowi” czyli nie chowaj się pod ławkę, biurko czy do szafy. Przy gęstym dymie nie będziesz widoczny.
4. Nie ewakuujemy się przez gęsty dym bo będziemy mieć śmiertelnie niebezpieczny gaz w płucach i po kilku minutach będziemy nieprzytomni. W dymie występują śmiertelne trucizny: cyjanowodór , tlenki węgla, tlenki siarki i azotu, chlorowodór i różne węglowodory aromatyczne.
5. Gdy za drzwiami jest gęsty dym wtedy natychmiast wycofujemy się do klasy i zamykamy drzwi, uszczelniamy je mokrymi tkaninami (ubraniem, firanką czy zasłoną), otwieramy okna by wpuścić świeże powietrze i dzwonimy na straż pożarną 998 lub 112.
6. Gdy w sali lekcyjnej dojdzie do pożaru i nie ma nauczyciela w klasie, natychmiast opuszczamy tą klasę. Należy sprawdź czy nikt nie pozostał w klasie. Wychodzimy z klasy i zamykamy za sobą drzwi, po to by pożar pozostawić w sali (wtedy dym nie będzie stwarzał zagrożenia dla innych uczniów i będzie rozwijał się wolniej bez dostępu powietrza).
7. W przypadku gdy np. idziemy do łazienki i szczypią nas oczy i mamy problem z oddychaniem to natychmiast wychodzimy na świeże powietrze. Nie trzemy oczu i informujemy wszystkich, że tam jest niebezpiecznie by nikt tam już nie szedł.
Dzwonimy na straż pożarną 998 lub 112
Zapamiętaj strażacy są od gaszenia pożaru, twoim zadaniem jest ratowanie i dbanie o siebie!
Na zakończenie Dnia Ziemi zostały rozstrzygnięte konkurs „Mój instrument muzyczny z odpadów”.
Komisja oceniająca wytwory uczniów była pod wrażeniem ich kreatywności.
Na koniec każdy z nich zagrał na swoim ekologicznym instrumencie w takt muzyki.
Obchody Dnia Ziemi zorganizowała pani Bożena Jankowska.
/B. Jankowska/