OBCHODY DNIA ZIEMI

W tym roku szkolnym obchodziliśmy Światowy Dzień Ziemi pod hasłem „Woda źródłem życia”. W związku z tym uczniowie klas starszych zrealizowali Projekt pod takim samym hasłem „Woda źródłem życia”, w ramach którego klasa V przeprowadziła kilka doświadczeń badających właściwości wody, klasa VI zbadała jakość wody z rzeki Uszewka, a klasa IV przygotowała przedstawienie pt. „Nie ma życia bez czystej wody”. Efekty swojej pracy uczniowie zaprezentowali na apelu, który odbył się 22 kwietnia.

„Dawno, dawno temu – a może całkiem niedawno . Daleko, a może i blisko, miedzy Krakowem a Tarnowem, była sobie gdzieś wioska Smerfów. Przez wioskę przepływała rzeczka, która dostarczała Smerfom czystej i dobrej wody. Nikt, oprócz Smerfów, o tym bajecznym miejscu nie wiedział – nawet zły czarownik Gargamel.

Ów czarownik nie znosił Smerfów, ciągle im dokuczał, chciał za wszelką cenę odnaleźć ich bajkowy świat, a wszystkich Smerfów zjeść. Pewnego dnia Gargamel wpadł na genialny pomysł – chcąc zniszczyć Smerfy – wlał do wód rzeczki eliksir
i zatruł wody rzeczki.

Przerażone Smerfy postanowiły znaleźć wyjście z zaistniałej sytuacji .Udały się wraz z Papą Smerfem nad rzeczkę, aby zbadać sprawę.

Papa Smerf znalazł wyjście – sposób na zmartwienie! W swojej księdze znalazł odpowiednie zaklęcie, które uratowało jezioro i rzeczkę od zanieczyszczeń. Nakazał Smerfom wziąć: 2 taczki piasku, 3 wiadra kamieni, skosić trawę z całej polany, ułożyć to warstwami- i w ten sposób powstała oczyszczalnia.”

I jakiż morał z tej opowieści płynie?

„Zanieczyszczając wody,

Niszczysz świat przyrody.

Nie ma życia bez wody ,

Zapamiętaj człowieku młody!”

Po podsumowaniu działań związanych z realizacją Projektu odbył się konkurs dla klas IV-VI, w którym uczniowie musieli wykazać się nie tylko wiedzą z zakresu ochrony środowiska, ale także sprytem i pomysłowością.

W konkursie zwyciężyły klasy VI i VI, zaś klasa IV zdobyła drugie miejsce.

Dodatkowo dla klas I-III przedstawiono prezentację multimedialną na temat ochrony powietrza. Uczniowie dowiedzieli się jakie są źródła i rodzaje zanieczyszczeń powietrza oraz jakie skutki one wywołują dla przyrody (smog, kwaśne deszcze, globalne ocieplenie klimatu), poznali katastrofalny wpływ zanieczyszczeń na rośliny, zwierzęta i na nasze zdrowie (m.in. schorzenia układu oddechowego – duszność, zapalenie górnych dróg oddechowych, pylica płuc, nieżyty lub nowotwory gardła, krtani i płuc, rozedma płuc, dychawica oskrzelowa (astma); choroby oczu np. zaćma; choroby alergiczne).
Celem spotkania pokazanie uczniom jak właściwie postępować, aby zapobiegać zanieczyszczeniom powietrza.
Wspólnie zostały wypracowane następujące reguły postępowania:
  • Jazda rowerem zamiast samochodem.
  • Jazda środkami komunikacji miejskiej.
  • Jazda do pracy, szkoły jednym samochodem wspólnie z sąsiadem czy kolegą.
  • Sadzenie drzew.
  • Oszczędzanie energii w domach, co spowoduje mniejsze zużycie węgla w elektrociepłowni.
  • Segregowanie śmieci do odpowiednich pojemników: (plastik do żółtego, papier do niebieskiego, szkło kolorowe do zielonego, szkło bezbarwne do białego).

Uczniowie klas I-III zostali zaproszeni do konkursu ekologicznego, w którym przyznano dla wszystkich drużyn równorzędne pierwsze miejsca.
Obchody Dnia Ziemi zorganizowała Pani Bożena Jankowska.
/ B. Jankowska/
Skip to content