Mali odkrywcy, czyli doświadczenia i eksperymenty w grupie przedszkolnej
Dzieci już od urodzenia są ciekawskimi badaczami i odkrywcami. Podczas zabawy dziecko może realizować czynności badawcze, pojawiające się w momencie, gdy styka się ono z nowymi bodźcami czy sytuacjami. Ogromny wpływ zabaw badawczych na rozwój i wychowanie dzieci związany jest z faktem, iż każda zabawa tego rodzaju niesie ze sobą ładunek pozytywnych emocji, co wspiera proces uczenia się. Najlepiej bowiem zapamiętujemy to, co nam się miło kojarzy. Zabawy badawcze rozwijają wytrwałość, koncentrację uwagi i spostrzegawczość.




















Co dwa tygodnie w przedszkolu miały miejsce eksperymenty i doświadczenia.
Oto przykładowe eksperymenty:
• balonowy szaszłyk
• rakieta balonowa
• tańczące rodzynki
• gasnąca świeczka
• pływające jajko
• srebrne jajko
• kulki kakao
• kolorowa burza
• balon w butelce
• tęcza skitelsów
• wulkan
• co pływa, co tonie
• pompowanie balonu bez nadwyrężania płuc, czyli pęcherzyk powietrza w chlebie
• jajko w butelce
• znikająca woda
• jak powstaje para wodna
• kolorowa wodna piramida
• pływająca igła, czyli o napięciu powierzchniowym itp.
Przeprowadzone eksperymenty wzbogaciły wiedzę dzieci, stały się punktem wyjścia do rozmów, pytań, uruchomienia kreatywności.
/A. Zabiegała/